Partner serwisu
Mobilność

Warszawa wyposaży LED-owe oprawy w inteligentne czujniki

Dalej Wstecz
Data publikacji:
21-02-2024
Ostatnia modyfikacja:
21-02-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Warszawa wyposaży LED-owe oprawy w inteligentne czujniki
fot. ZDM Warszawa
W stolicy trwa szeroko zakrojony program wymiany starych opraw oświetleniowych na LED-owe „Savy”, co już przynosi spore oszczędności w kosztach zużycia energii. Teraz drogowcy idą o krok dalej i zamówią inteligentne kontrolery, które z jednej strony pozwolą na lepsze sterowanie oświetleniem, a z drugiej strony – „dzielenie się” prądem.

– Realizujemy największy w Polsce, o ile nie w Europie, program wymiany opraw oświetleniowych – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy. Jak wylicza – w Warszawie jest 122 tys. opraw , 118 tys. słupów oświetleniowych i 3 tys. km dróg do oświetlenia. – Wymieniliśmy co drugą oprawę. Inwestycja zwróciła się w rok. Mamy niemal trzykrotnie niższe zużycie energii – mówi prezydent.

Do tej pory na ulicach można było spotkać przestarzałe oprawy rtęciowe i sodowe, różnych modeli i generacji. Oświetlenie charakteryzowało się wysoką awaryjnością, a naprawy były trudne. – Mieliśmy niską wydajność przy rosnących kosztach prądu – wskazuje Trzaskowski. Teraz wdrażany jest przeważnie jeden model o nazwie Sava. W 2018 r. w Warszawie było 18 tys. opraw LED-owych, a obecnie jest ich już 75 tys., z czego 47,7 tys. to Savy. Na zakończenie procesu wymiany na przełomie 2024 i 25 r. w stolicy ma być 80 tys. opraw typu Sava.

Na tym jednak inwestycje w oświetlenie nie kończą się. – Chcemy iść o krok dalej i zamawiamy kontrolery oświetlenia, które pozwolą nam na sterowanie natężeniem światła i czasem działania latarni. Gdy jest burza i zaciemnione niebo latarnie włączą się wcześniej, gdy pełnia i jasne niebo – później, co przyniesie oszczędności. Jeśli mamy jakieś drogi, którymi nikt się nie porusza w danym momencie, to możemy ograniczyć oświetlenie – mówi Trzaskowski.

Przetarg, poprzedzony wcześniejszymi konsultacjami rynkowymi, obejmuje 120 tys. kontrolerów do wszystkich opraw LED-owych. – To duży przetarg, mówimy o kwocie kilkudziesięciu milionów złotych. Zakładamy, że będzie sporo pytań z uwagi na duże zainteresowanie ze strony światowych firm i postępowanie potrwa 2-3 miesiące. Podpisanie umowy będzie możliwe w III kwartale – wskazuje Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich. Usługa ma zostać sfinansowana z oszczędności, które przyniesie jej wdrożenie. – Nie kupujemy kontrolerów na własność, zamawiamy usługę na osiem lat. Zakładamy, że wtedy kontrolery będą wyeksploatowane pod kątem technicznym, a rynek będzie już w innym miejscu i po tym czasie dostępne będą nowsze technologie – wyjaśnia dyrektor. Jak dodaje, oprawy są już zamawiane z gniazdami zhaga, co umożliwi łatwe zamontowanie kontrolerów.

– System jest zaprojektowany tak, żeby można było podłączać nowe funkcjonalności. Obecnie sieć oświetleniowa składa się z kilku tysięcy szaf (skrzynek) i tam jest wstrzymywany prąd. W latarni prąd jest tylko wtedy, gdy świeci oprawa. Po montażu kontrolera to kontroler będzie elementem, uruchamiającym prąd. W latarni będziemy mieli więc już prąd – wyjaśnia Puchalski. – Dzięki już wprowadzonym oprawom LED-owym mamy zużycie o 30% mniejsze. Sieć mamy przygotowaną na duże wyższe zużycie, więc tą energią możemy się dzielić i wykorzystywać w innych projektach. Możemy wykorzystać słupy oświetleniowe do ładowania pojazdów. Teraz praktycznie każdy producent oferuje słupy oświetleniowe z gniazdem do ładowania pojazdów – dodaje dyrektor. To pozwoli chociażby rozwój systemu rowerów publicznych. – Montaż kontrolerów daje nam także możliwość zasilania tablic z informacją parkingową, które będziemy rozwijać – mówi szef drogowców.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa: Jaki los czeka słupy typu MDM?

Przestrzeń

Warszawa: Jaki los czeka słupy typu MDM?

Witold Urbanowicz 27 września 2020

Kraków wyłączy oświetlenie na ulicach. Chodzi o środek nocy

Przestrzeń

Oświetlenie: Potrzebny audyt i przemyślane działania naprawcze

Przestrzeń

Bez dobrej latarni nie zadziała miejski monitoring

Przestrzeń

Bez dobrej latarni nie zadziała miejski monitoring

Jakub Dybalski 26 października 2017

Zobacz również:

Warszawa: Jaki los czeka słupy typu MDM?

Przestrzeń

Warszawa: Jaki los czeka słupy typu MDM?

Witold Urbanowicz 27 września 2020

Kraków wyłączy oświetlenie na ulicach. Chodzi o środek nocy

Przestrzeń

Oświetlenie: Potrzebny audyt i przemyślane działania naprawcze

Przestrzeń

Bez dobrej latarni nie zadziała miejski monitoring

Przestrzeń

Bez dobrej latarni nie zadziała miejski monitoring

Jakub Dybalski 26 października 2017

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5